Bemiddelt bij problemen naar de beste passende oplossing
Bij elk project bestaat er een kans op een geschil tussen opdrachtgever, opdrachtnemer en/of andere betrokken partijen. Dit kan gaan over contractuele afspraken, technische onduidelijkheden of een wrijvende samenwerking die bijvoorbeeld veroorzaakt wordt omdat persoonlijkheden elkaar simpelweg niet liggen en elkaar daardoor (on)bewust tegenwerken. Binnen bepaalde mate leren de verschillende partijen elkaar hierdoor beter kennen waardoor de samenwerking juist verbetert. Maar in sommige gevallen verstoort het geschil de samenwerking dusdanig, dat zij elkaar niet meer begrijpen en de communicatie verstoort raakt. Er ontstaat een negatieve spiraal die van kwaad tot erger kan gaan. Afspraken worden niet nagekomen, onnodige tijd en energie wordt gestoken in tegenstrijdige dossieropbouw en het project lijkt ondergeschikt te raken aan het geschil met alle contractuele risico’s van dien. Dan nog niet te spreken over de faalkosten en verslechterde waarborging van kwaliteit.
Geschillen of problemen kunnen ontstaan tussen:
- opdrachtgever en opdrachtnemer(s);
- bouwende partijen onderling;
- disciplines binnen een bedrijf.
DVE Project Support ondersteunt dan als bemiddelaar.
Uiteindelijk is het in ieders belang een goede samenwerking te hebben daar waar gebouwd of verbouwd wordt. Conflicten vertragen het bouwproces en kunnen veel frustraties en hoge kosten met zich mee brengen. Tijdig inschakelen van een bemiddelaar (mediator) kan dit voorkomen.